måndag 8 februari 2010

besök i fjärilshuset i lördags

Ännu en kylig måndag, helgen har bjudit på lite olika roliga saker, den ena var våran lilla odliat träf på lördagen som var i fjärilshuset!
jag drog iväg hemmifrån 9 på morgonen och kom hem runt 17.30 härlig heldag:)

Kontrasten att komma utifrån och in i 25° tropisk värme var lite tuff, jackor hängde man av sig som tur var.
Det fanns olika djur där inne inte bara fjärilar som flög runt en och en massa häftiga växter...här kommer några blandade bilder:)

Här står våran odliat Rigoletto och läser  om bygnaden och det såg så kul ut, så hon fick vara en guide en liten stund:)


här växer ett träd som jag skulle vilja veta vad det är...så snyggt och vilka blommor  ♥

blomman som växer i trädet! Någon som vet vad det är???


Denna blev jag lite små chockad över..jag hade ingen aning om att kardemumma såg ut så här!

nästa lustiga växt! Dom slingrade långt iväg och frukten var hård som en potatis, vad är detta??


dom såg lockande ut bananerna där dom satt:)


bananplantan



här sitter en massa fjärilspuppor visst ser det tufft ut!

behöver ingen förklaring va;)




det växte enorma kaktusar där i hörnan, odliaterna Najsan, blomkronan och Rigoletto står och kikar ner, det bodde en sköldpadda där som låg och myste under värmelampan

dessa var enorma och dom ville bli klappade, ser ut som att denna ville få en liten puss:)


och hallå där nere...vad vill du då????









ja jag var ju med också, blomkronan försökte få mig på bild, ser lite rolig ut för var det inte fjärilar som susade förbi så var det någon som gick.:)

ja det var lite bilder från fjärilshuset klart att kameran gick varm men det skulle bli väldigt många bilder att visa och det blev många ändå! Men trevligt var det och timmarna rusade snabbt! Värt ett besök tycker jag!! ha det så gott alla där ute:)





9 kommentarer:

  1. Vilket härligt ställe fjärilshuset är, synd vi inte har ett sådant här i norr, det skulle vi behöva. Hoppas du har en bra dag.

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bilder!!
    Ser ut att vara en mycket intressant plats att besöka!:)
    Ha en bra dag / Margot

    SvaraRadera
  3. Oj, det ser ju alldeles underbart ut! Blomman som slingrar sig i trädet skulle jag tro är paradisfågelträd, Caesalpinia gillesii.

    SvaraRadera
  4. Svar: Jag hittade dig via www.tradgardsbloggar.nu, där jag har lagt till din blogg. :-) Titta gärna in där och länka dit om du gillar det. Tanken är att alla trädgårdsbloggare ska hitta varandra lättare, oberoende var vi bloggar. (Jag är inte heller kvar på TB.)

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig träff ni verkat ha haft och så underbart ställe att träffas på!! Underbara bilder! Ha det bra nu! Kram! / Irene

    SvaraRadera
  6. Det där med de stenhårda frukterna som du inte visste vad det var....är det inte kiwi? Ser ut så på bladen....

    SvaraRadera
  7. Så trevligt ni har haft det! Jag skall dit snart själv och skall försöka ta reda på vad de fina blommorna heter.
    Hälsa Marianne!/Anja

    SvaraRadera
  8. Hej Malin vist hade vi trevligt... tiden verkligen flög i väg. Jag kommer åka dit fler gånger :)
    Kram på dig extra i dag för det är alla hjärtansdag // Mari (blomkronan)

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga bilder! Men längtan efter sommaren och värme blev ännu större när man såg alla vackra växter och fjärilar!

    SvaraRadera