tisdag 2 februari 2010

lite satta sticklingar mm

idag hade jag sådan så/stickling klåda så jag tog det som fanns hemma, som jag bor har jag inte den optimala övervintringen för mina blommor utan dom får vara inne som vanliga blommor!
Jag låter dom vila så svalt jag kan sen tar jag tidigt fram dom under extra ljus från bla spotar för just blommor.
Eftersom att dom nu finns här inne och bildar nya skott så tänkte jag på vinst eller förlust ta några redan nu...
Dom jag satte idag är lila Iochroma och röd (Iochroma coccinea) klockviolbuske, diamond frost, och fuchsian Celia Smedley


än har jag inte påse över dom, jag kan ofta glömma bort att lufta men över klockviolerna sätter jag nog dit.
När jag tar sticklingar och ibland när jag omskolar så använder jag vanliga billiga plastmuggar som jag gör hål i botten på...lågbudget lösning :) inte är det fint men jag hoppas på att det snart är fullt av sådder och grönska där på hyllan och då gömms det :)

I fredags när sambon fyllde år så kom min sons faster hit med en fin blommuppsättning!!



Ute är det fullt med fåglar i år, många flera än vad jag brukar se på gården, det är koltrastar en del sidensvansar och många andra jag ska ta med mig kameran ut någon dag och försöka fota dom lite!





3 kommentarer:

  1. Hejsan Malin!

    Kul att du hittade till mig! Så himla fint det ser ut i din blogg!
    Lysrör kan man använda till både sådder och sticklingar - billigt och bra (själv väljer jag den där vidrigt kalla ljusspectran)
    Jag sätter upp din blogg bland mina favvobloggar!
    (Du! Jag VET precis hur rolig jag ser ut i bild - även om jag inte annars heller ser så "rolig" ut! Vilken tur då att jag inte ha sett filmen själv;))! Men Mariannes fest var jätterolig!)/Anja

    SvaraRadera
  2. Hej Malin! Visst är det skönt att vara gång.
    Ser att du fått in tävlingslänken!
    Det är en knåp innan man lär sig allt. Men nu stannar jag här. Har försökt två gånger idag att starta en ny blogg på TB, men när jag sen ska logga in så finns jag inte :-(
    Såg att du samlar på änglar! Det gör jag också:-)) /kram Anette

    SvaraRadera
  3. Anja ni var fina allihopa, bra fotograf säkert;) Säg åt Marianne att du vill se bilderna!:)

    Anette jag tänker inte ens försöka på trädgårdblogg nu..testade men blev bara arg, så när alla börjar säga att dom kom in,då kanske jag kikar in där:)kul med flera änglasamlare;)

    kram// malin

    SvaraRadera